În țările vestice, în care societatea este mult mai preocupată de generațiile viitoare, activitățile în aer liber – outdoor sunt folosite din plin în procesul educațional.
Un exemplu în acest sens sunt și grădinițele outdoor, în care preșcolarii își dezvoltă abilitățile personale interacționând direct cu natura și surprizele ei.
”The idea is that children immerse themselves in nature and learn through it. Learning is child-led, with the adults supporting their development.”
Societatea românească este încă departe de un astfel de concept educațional, atât la nivelul părinților cât mai ales la nivelul educatorilor. Dar acest lucru se poate modifica, prin efortul comun al celor care înțeleg necesitatea unei educații reale, teoretică și mai ales practică.
”The first Nature Kindergarten in Ireland has opened its doors in a five-acre site at the foot of the Little Sugarloaf, and is already proving a hit with parents and children alike, despite our challenging climate.
The morning I visit is bitterly cold. The temperature is hovering just a few degrees above zero and fat, icy drops of rain escape through the canopy of trees overhead and trickle down my neck.
And yet 18 little people, the youngest of whom is just two and a half, are scampering around the woodland paths with big smiles on their faces, oblivious to the cold.
They’re so well wrapped up in thermal and waterproof layers and so engaged with their outdoor playground, they seem to hardly notice the weather.”
Leave a Reply